De risico’s van cash back

Het klinkt zo mooi. En vaak is het ook mooi. Toch kleven er aan het fenomeen cash back risico’s. Als je het woord cash back analyseert, is het logisch dat je geen enkel risico ziet en denkt erop vooruit te gaan. Toch is dat niet altijd waar. Veel bedrijven – en dat hoeven niet altijd online casino’s te zijn – gebruiken de term cash back om de klant voor zich te winnen. En dat gebeurt niet altijd op een eerlijke manier. Het kan dus geen kwaad, op het moment dat je een aantrekkelijke cash back in het vooruitzicht wordt gesteld, om even een pas op de plaats te maken.
Wat is cash back?
Cash back treft u het vaakst bij online winkels, en dus ook bij online casino’s. Op het moment dat u een aankoop doet, bent u direct verzekerd van een bepaald bedrag dat na verloop van tijd zal worden teruggestort op uw bankrekening. Dat klinkt mooi, en dat is ook mooi. Helemaal als het allemaal volgens de regels verloopt. Niet alleen online casino’s bieden het aan, ook andere webshops of fysieke winkels vinden het een aantrekkelijke manier om klanten binnen te krijgen. Met deze manier van klanten werven is niets mis. Slechts op het moment dat de regels niet worden nageleefd, kunnen klanten uiteindelijk toch bedrogen uitkomen.
Concreet voorbeeld
Stel voor dat je een gokspelletje wilt gaan spelen op een online casino. Je maakt je keuze op basis van het te spelen spel en ziet plotseling dat een aantrekkelijke cash back onderdeel is van de aanmelding. Je stort bijvoorbeeld 100 euro, wetende dat je 10 procent van dat bedrag teruggestort krijgt op het moment dat die 100 euro is vergokt. Nou, dat is een aardige geste. Dit fenomeen tref je ook regelmatig in een fysieke elektronicawinkel. Je koopt een tablet en krijgt na enige tijd via de leverancier een paar tientjes terug op de rekening gestort. Dat is in het kort de manier waarop een cash back wordt aangeboden en geregeld.
Toch geen cash back??
In de praktijk zien we helaas te vaak dat de cash back helemaal niet plaatsvindt. Sommigen bedrijven bieden een cash back aan, maar maken het de klant nadien moeilijk om de cash back geïnd te krijgen. Als we teruggaan naar die fysieke elektronicawinkel, zie je dat na aankoop van die tablet online allerlei formulieren ingevuld moeten worden. Daarbij is de informatie die je krijgt over de manier waarop een en ander ingevuld moet worden summier. Juridisch klopt het allemaal, hoor. Maar door die cash back procedure lastig en onoverzichtelijk te maken, hoopt men dat de koper afhaakt en denkt: “Tjee, daar begin ik allemaal niet aan.” Het gevolg is dat de aankoop reeds is gedaan en de klant uiteindelijk geen gebruik heeft gemaakt van de cash back. Kassa! Heeft de leverancier weer een paar tientjes verdiend.
Eerlijke cash back
Laten we eerlijk wezen, we hebben het idee dat in negen van de tien gevallen de cash back korting gewoon op een keurige manier bij de begunstigde terecht komt. Feit is echter wel dat je moet oppassen als het je wordt aangeboden. Gewoon even goed de voorwaarden lezen.